Екология на дома

Екология на дома

Предмет:

 

Това е природата в нашия дом. Нейната структура – процентното съотношение на природните материали в дома ни и функциите, които те изпълняват. Влиянията между самите материали, влиянието между техните пропорции, цветове, форми. Тяхната сходимост и несходимост. Опростено казано – кои материали служат  за подове, мебели и др. Как тези материали влияят върху здравината на самата къща и върху здравето на хората, които я обитават.

Фактори:

 

Здравословната среда се влияе от множество фактори: - топлина, вода, въздух, светлина, шум. Храната в дома зависи не само от познанията, избора и уменията на домакинята. Много важен е факторът пари. Както и външни фактори: -  почва, семена, торове, био процеси като хищничество и паразитизъм. Бактериите и вируси действат директно върху здравето. Но най-силно въздействие оказват водата и основната храна – хлябът. Те се приемат ежедневно и действат като китайска капка: - бавно, методично, постоянно. Съставът на зърното за хляб (глутен, магнезий..) се изследва ежегодно, при всяка реколта. Чрез този състав и чрез водите земята упражнява контрол върху здравето на хората, включително върху раждаемостта.

Подобие:

 

Днес идеята за позитивното мислене е широко разпространена: - „Ако мислим добри неща, те ще ни се случват.“ Този подход е базиран на древното дуалистично схващане: „Каквото е на небето, такова е и на земята“. (Ако изпратим добро послание, то ще се върне обратно при нас.) Някой би казал, че се връщаме към  езическите времена… Но това правило се запазва и в християнството. Щом земното ядро представлява лава, разтопен метал, то слънцето, което се ражда от земята (излиза от нея, появява се на хоризонта), също е лава. Есенно време се втвърдява и изстива, през лятото се разтопява и избухва в огън. Каквото е вътре в ядрото, такова е и отвън, на небето. „Каквото почукало – това се обадило.“, „Каквото посееш – това ще пожънеш.“

Сега се връщаме на контрола, който земята упражнява чрез водите и храната, върху човешкото живеене.  „Недейте се лъга; Бог не е за подиграване: понеже каквото посее човек, това ще и да пожъне.“ (Галатяни 6, 7) Библейският текст съвсем не се отнася само за семената. Каквото е отношението ни към природата отвън, такъв ще е и контролът, който земята упражнява върху нас. Каквото е състоянието на природата отвън, такова е и състоянието на нашия дом. Образно казано, може да затворим очи и да си представим Магическия квадрат на нашето жилище, който обхваща цялата земя. Казвам това, защото с какъвто и комфорт да се оградим зад стените на къщата, чрез водата, храната и въздуха, конторът на големия Магически квадрат неизбежно ще ни застигне.

По тази причина, когато говорим за екология, акцентът пада върху природата извън дома. Но е вярно и обратното: Ако подредим разумно малкия Магически квадрат на нашето жилище, ще допринесем за здравето на земята. В това се състои екологията на дома.

 

Конкретно:

Материалите, от които е изграден домът и които се ползват в обзавеждането му, е добре да бъдат такива, каквито са материалите в природата.

Добре е тези материали да бъдат възобновяеми, какъвто е памукът, дървото, камъка. Добре е добиването на тези материали да не е свързано с рискове от замърсяване на водите и почвите. А когато предметите остареят и се изхвърлят, те да се слеят изцяло със земята. Да умножат почвата, без да я замърсяват. Когато купуваме някакъв предмет за дома е добре да си зададем въпроса: Как този предмет се разгражда? Как старее и в какво се превръща след изхвърлянето му.

Познаване на материалите:

Ако за два предмета, с еднакво предназначение се използва горе-долу едно и също количество енергия, но различни материали – например, трайността на единия материал е 5 месеца, а трайността на другия материал е 5 години, не трябва да имаме големи колебания кой от двата предмета да изберем. Явно е, че ако изберем по-нетрайния материал, ще прахосаме цялото количество вода и енергия, което е употребено за производство и транспорт.

 

Покупателна активност:

Днес много се говори за високата покупателна способност на населението. Смята се, че тя е белег на бързо развиваща се икономика и просперитет. Но купуването на нови мебели за хола автоматично означава изхвърляне на старите мебели. Купуването на нова кола означава изхвърляне на старата. Бързото развитие на икономиката изисква непрекъснато купуващи хора и непрекъснато изхвърляне на предмети. Тъй като тези предмети са изработени от природни ресурси, процесът е свързан с разхищение на природен ресурс. Няколко примера:

 

Култура на изхвърлянето:

Пластмасовата опаковка се изхвърля. Стъкленият буркан е опаковка. Следователно той също се изхвърля. Такова е мисленето ни и то се доказва от факта, че никой не изкупува празните буркани. Напротив, еколозите непрекъснато ни призовават да ги трошим и изхвърляме в контейнерите за стъкло. Смята се, че така се пестят изходните материали, тъй като натрошените буркани се ползват в производството на ново стъкло. Ами водата, електричеството, транспорта за тяхното производство – те май не се отчитат. И още: – нали сме платили пари за тези буркани? Кой ги продава от наше име?

 

Ето размислите на един производител на детски храни: - Водата стана много скъпа. Един буркан ми струва по-евтино ако го купя нов, отколкото ако го измия. Купувам бурканите в големи количества и ползвам впечатляващи отстъпки. Пюретата ми са предназначени за няколко месечни бебета. Количеството в една опаковка е малко и не печеля от пюрето. По-скоро се чувствам като дистрибутор на буркани, предназначени за трошене...

 

Електрониката от ново поколение.

Терминът дава на човека моралното право да изхвърля абсолютно здрави и годни предмети. Да няма задръжки, да не се притеснява от разхищението. Хвърляй смело! Този термин аргументира разхищението. Той ни дава основание да вземем един неизползван, нов предмет – електроника от по-старо поколение и както си е в картонената опаковка директно да го изхвърлим в кофата за БОКЛУПОСТ. Верно е, че има фирми за електронна скраб, но една съвсем малка част от старата електроника отива в тези фирми. Вероятно има много начини да се предотврати това разхищение. Ето един: Количеството на изхвърлената електроника в битовите отпадъци ще се намали драстично, ако в многотомника, който получаваме заедно с луксозно опакования нов телефон има една страничка, където пише, че ако върнем телефона след 2 години ще получим Х лв., а след 5 години – 0,Х лв.

 

Добро намерение – лош резултат:

С цел пестене на естествени материали, една тъкан е създадена от 50% естествен материал и 50% изкуствен материал. Срокът на годност на естествения материал е 2 пъти по-дълъг от срока на годност на изкуствения материал. Комбинираната тъкан автоматично приема по-краткия срок на годност на изкуствения материал. Какво е това – пестене на естествени материали или несъзнателно намаляване на срока им на годност и разхищение?

 

Всеки процес има Ин и Ян страна. Стремежът към висока покупателна активност на населението съдържа в себе си потенциал за производството на некачествена стока, която ни принуждава да я изхвърлим бързо. Хубавото в случая с пазара, е че балансът е в наши ръце. Ние сме клиентите. Ние ще решим какви материали да ползваме в дома си. Кой производител се отнася с уважение към нас и кой – не. Какво и от кого да купим. А преценката за нашите действия ще извърши контролът на големия Магически квадрат.





{START_COUNTER}